Sterilisatie van de teef

3 maanden na de 1e loopsheid is het beste tijdstip om de teef te steriliseren.

Hoewel de naam sterilisatie algemeen gebruikt wordt, is het eigenlijk een verkeerde naam. Bij sterilisatie zou eigenlijk alleen de eileider onderbroken worden. Bij vrouwelijke dieren worden de organen die de eicellen produceren (de eierstokken) verwijderd. Eigenlijk zouden we het dus net zoals bij de reu, castratie moeten noemen. Om spraakverwarring te voorkomen wordt eigenlijk altijd van sterilisatie gesproken. Door het verwijderen van de eierstokken worden ook geen hormonen meer gevormd. Hierdoor wordt de teef niet meer loops.Er zijn nog andere belangrijke voordelen om de teef te steriliseren.

DE VOORDELEN VAN STERILISATIE BIJ DE HOND ZIJN:

1. Geen kans meer op een baarmoederontsteking.
  2. Geen kans meer op schijnzwangerschap. De hormonen geproduceerd in de eierstokken hebben invloed op het ontstaan van baarmoederontsteking en op het ontstaan van schijnzwangerschap. Baarmoederontsteking is een regelmatig optredend probleem bij de oudere niet gesteriliseerde teef.
  3. Verminderde kans op suikerziekte. De hormonen geproduceerd in de eierstokken hebben invloed op de regeling van de bloedsuikerspiegel. Deze hormonen kunnen suikerziekte op oudere leeftijd veroorzaken. Door sterilisatie wordt deze vorm van suikerziekte voorkomen.
  4. Verminderde kans op kwaadaardige melkkliertumoren. De hormonen geproduceerd in de eierstokken hebben ook invloed op de vorming van melkliertumoren. Door op jonge leeftijd de eierstokken te verwijderen wordt de kans op melkliertumoren veel kleiner. Het herhaaldelijk geven van de “prikpil” vergroot juist de kans op melkkliertumoren.

ZITTEN ER OOK NADELEN AAN STERILISATIE?

In het algemeen wordt de energiebehoefte na sterilisatie wat kleiner, wat inhoudt dat als we dezelfde hoeveelheid eten blijven geven de hond dikker zal worden. Daar de eetlust vaak verbetert is het noodzakelijk dat we de hond een afgepaste hoeveelheid eten geven. Kortom dik wordt je niet van de sterilisatie, maar dik kun je alleen worden als je te veel eet!

Bij teven kan (minder dan 1 %) op oudere leeftijd wat urine lekkage optreden. Dit probleem is in het algemeen goed te behandelen.