De reu kan gecastreerd worden vanaf een leeftijd van 1 jaar.

EEN AANTAL REDENEN OM EEN HOND TE LATEN CASTREREN:

1. Voorhuidontsteking. Het overgrote deel van de reuen heeft een voorhuidontsteking. Deze is in het algemeen niet te genezen met medicijnen, hoogstens een beetje onder de duim te houden. In ca. 95% van de gevallen zal een voorhuidontsteking genezen na castratie.
  2. (Hyper)sexueel gedrag. Reuen die consequent weglopen als er loopse teven in de buurt zijn of die twee weken bij de voordeur zitten te piepen en te hijgen en niet willen eten zullen goed reageren op castratie. Dit is feitelijk het enige gedrag dat door castratie vrijwel zeker zal verdwijnen.
  3. Er is ook een niet-gesteriliseerde teef in huis. In het algemeen vinden wij dat er betere argumenten zijn om de teef te steriliseren dan om de reu te castreren.
  4. Agressief en dominant gedrag naar andere honden, vaak naar reuen. Dit gedrag kan verminderen na castratie, maar bijna altijd spelen meerdere oorzaken een rol, waaronder het karakter van de hond en het aangeleerd gedrag. Geadviseerd wordt met een gedragstherapeut te overleggen en eventueel eerst een chemische castratie te overwegen (zie verderop).
  5. Agressief en dominant gedrag naar gezinsleden of andere mensen. Bij dit soort problematiek speelt zeker een opvoedingsprobleem mee. Castratie kan helpen om het probleem onder de knie te krijgen, mits het gepaard gaat met gedragstherapie. Bij deze problemen adviseren wij altijd een gedragstherapeut in de arm te nemen en net als bij het vorige probleem is het het overwegen waard om te kijken wat er gebeurt bij chemische castratie (zie verder).
  6. Door angst gestuurde agressie. Bij deze agressie spelen andere oorzaken een rol, evenals voor territoriale- verdedigings- en bezitsagressie. Bij angstagressie kan het probleem na castratie zelfs verergeren. Bij deze vormen van agressie is het advies van een gedragstherapeut noodzakelijk.

CHEMISCHE CASTRATIE:

Bij chemische castratie wordt een implantaat onder de huid ingebracht.  Het kan een aantal weken duren voordat het implantaat begint te werken.  Er zijn twee varianten implantaten.  Afhankelijk van het gekozen type is de werkingsduur 6 maanden of 12 maanden. Chemische castratie heeft ongeveer hetzelfde effect als chirurgische castratie. Als chemische castratie niet helpt bij probleemgedrag is chirurgisch castreren niet zinvol.

BIJKOMENDE VOORDELEN VAN CASTREREN:

-De hond plast niet meer overal tegenaan, hij zal grotere plassen in een keer gaan doen.
-Het territoriumgedrag van de hond kan verminderen.
-De hond zal minder vaak het gevecht met een andere hond aangaan.

NADELEN VAN CASTRATIE BIJ HONDEN:

-De hond kan toenemen in gewicht. Wij adviseren u uw hond na de castratie 15% minder voer te geven.
-De vachtstructuur van de hond kan wijzigen.