We spreken van een sterilisatie als een vrouwelijk konijn "geholpen wordt". Eigenlijk is het een castratie want je haalt de eierstokken en de baarmoeder weg. Het is verstandig om vrouwelijke konijnen te laten steriliseren. U voorkomt hiermee dat uw konijn op latere leeftijd een baarmoedertumor of een ander baarmoederprobleem krijgt.

Waarom een konijn steriliseren?

Het voorkomen van ongewenste dracht

Het voorkomen van hormonale problemen door bijvoorbeeld cysteuze ovaria

Het voorkomen van baarmoederontstekingen (endometritis / hyperplasie)

Het voorkomen van baarmoedertumoren

Agressiviteit of dominantie bij vrouwelijke konijnen tegen gaan. Dominantie uit zich onder andere als het rijden op andere konijnen (mannetjes maar ook vrouwtjes). Agressiviteit naar mensen en/of naar andere dieren

Vanaf welke leeftijd ?

Een vrouwelijk konijn kan vanaf een leeftijd van 6 maanden gesteriliseerd worden.

Castratie van het mannelijke konijn

Wij adviseren om uw konijn te laten castreren.

Redenen om de het mannelijke konijn te castreren:

• Ongecastreerde mannetjes kunnen, als ze sexueel actief worden, agressief worden naar soortgenoten en/of naar de eigenaar.
  • Ongecastreerde mannetjes kunnen onderling gaan vechten.
  • Ook kunnen zij onder invloed van die mannelijke hormonen gaan sproeien in huis.
  • En het grootste gevaar is dat een mannetjes konijn een vrouwtje dekt en voor ongewenste nakomelingen zorgt.

Vanaf welke leeftijd ?

Een mannelijk konijn kan vanaf een leeftijd van 4-5 maanden gecastreerd worden.

vaccinatie advies

Vanaf een leeftijd van 7 weken kan het konijn met het Nobivac® Myxo-RHD PLUS® -vaccin gevaccineerd worden!

Met één injectie met dit konijnenvaccin biedt dit een drievoudige bescherming tegen myxomatose, RHD1 en RHD2.

De werkingsduur van dit vaccin is 1 jaar.

Meldingen over acute sterfte onder konijnen

Begin december 2015 zijn vanuit diverse delen van het land meldingen binnengekomen over acute sterfte onder konijnen. Op grond van het ziektebeeld en de gegevens die daarover beschikbaar kwamen, ontstond al snel het vermoeden dat het hier ging om een uitbraak van VHD (Viral Hemorrhagic Disease), ook wel Rabbit Hemorrhagic Disease (RHD) genoemd, veroorzaakt door een nieuwe variant, namelijk het RHD2-virus. Snel daarna volgde de bevestiging dat deze nieuwe variant, die in 2010 voor het eerst opdook in Frankrijk en zich daarna langzaam verspreid heeft over Europa, inderdaad de veroorzaker was van de sterfte.

Bron: UU.nl / Nieuws / Landelijke sterfte onder konijnen als gevolg van VHD (Viral Hemorrhagic Disease)

VHD

VHD is een ziekte die wordt veroorzaakt door het RHD-virus. Dit virus, dat zeer besmettelijk is, verspreidt zich door direct contact tussen konijnen en ook indirect via urine, uitwerpselen, water, voedsel, kleding, handen en hokken. Stekende insecten kunnen ook een rol spelen in de verspreiding. Het virus kan tot ernstige ziekte en sterfte leiden bij konijnen (zie symptomen), maar is niet gevaarlijk voor mensen of andere gezelschapsdieren zoals honden, katten, cavia’s en andere knaagdieren. Van het RHD-virus zijn twee varianten bekend: het RHD1- en het RHD2-virus. De tijd die verstrijkt tussen het tijdstip van besmetting en het overlijden van het konijn is bij een RHD2-infectie langer (gemiddeld 3-5 dagen) dan bij RHD1 het geval is. Het virus krijgt daardoor meer tijd om zich te verspreiden. VHD verspreidt zich door direct contact en ook indirect via urine, faeces, water, voedsel, kleding, handen en hokken. Stekende insecten kunnen ook een rol spelen in de verspreiding. Om besmetting te voorkomen worden eigenaren geadviseerd geen (vers) gras of groente van buiten (moestuin) aan het konijn te voeren. Ook dient voorzichtig omgegaan te worden met voeren van hooi of kuil waar mogelijk wilde konijnen mee in aanraking zijn gekomen. Na het lopen over besmette konijnenveldjes (besmet met urine van wilde konijnen) kan de infectie met het schoeisel worden overgebracht. Houd hier rekening mee.

symptomen

Een konijn dat geïnfecteerd is met de klassieke variant (RHD1) van het virus zal veelal binnen 24-48 uur sterven. Bij RHD2 bedraagt deze termijn gemiddeld 3-5 dagen. In beide gevallen zien we soms (acute) benauwdheid, koorts, bloedingen en zenuwverschijnselen vlak voordat het konijn overlijdt. Daarnaast kan bij RHD2 een meer chronisch ziektebeeld gezien worden waarbij het konijn gedurende langere periode algemeen ziek kan zijn. Vaak is er echter niets te zien aan konijnen met deze ziekte totdat ze acuut ziek worden en vrijwel meteen daarna sterven.

Myxomatose

Myxomatose is een langzamer verlopende ziekte. De ziekte wordt middels direct contact overgebracht van konijn op konijn, verder via ontlasting en urine, maar ook indirect via steekvliegen en muggen, maar ook vlooien en andere parasieten.

symptomen

Myxomatose gaat gepaard met ontstekingen van alle slijmvliezen, vooral oog en neus. De konijnen worden zeer ziek door het vermenigvuldigen van het virus in het bloed (sloom, hoge koorts), door plaatselijke vermenigvuldiging van het virus ontstaan ook op diverse plaatsen knobbels in de huid en op de overgangen naar het slijmvlies.

Om te voorkomen dat uw konijn ziek wordt van een besmetting met het RHD-virus (RHD1 & RHD2) of het Myxomatose-virus wordt geadviseerd om het konijn ieder jaar te vaccineren.

dierenbijsluiter

Het konijn behoort tot de familie van de haasachtigen (Lagomorpha). Een konijn is dus, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, geen knaagdier. De haasachtigen hebben achter hun bovenste snijtanden nog twee kleine tandjes staan, de stifttanden. De onderste snijtanden slijten hier tegen af. Knaagdieren hebben deze extra tandjes niet. Konijnen hebben lange oren en grote, sterke achterpoten. Ze zijn snel en wendbaar. Het wilde konijn heeft een grijsbruin gekleurde vacht met een lichte buik. De onderzijde van de staart is wit. Een konijn kan gemiddeld zo'n acht jaar oud worden.

Lees meer in de bijsluiter.